2014. augusztus 14., csütörtök

Interjú Robotonddal, az első robottal aki teljesítette a Kinizsi Százast

Következzék egy interjú Robotonddal, egy KOZGEP-HUROB-42 típusú, Android 198.4 rendszerű humanoiddal, az első robottal, aki teljesítette a Kinizsi Százast.

(képzelt interjú 2025-ből)

- Szia Robotond! Mit szólt a gazdád és a családod az ötlethez, hogy indulsz a Kinizsi Százason?

- A humángazdám, Dr. Kovács Rezső a kezdetektől támogatott. A feleségem, Roboglárka és a kislányunk, Robogyó féltettek, de azért támogattak ők is, és büszkék rám.

- Egyedül indultál a túrán?

- Nem, a robotmadarammal, Drónival, de ő végül Mogyorósbányán kiszállt, pontosabban leszállt, mert nem hoztam neki elég tartalék akkumulátort, és a borús idő miatt a napelemeivel sem jutott elég energiához.

- Mióta indulhatnak robotok a Kinizsi Százason?

- A túra kiírásában sosem szerepelt, hogy csak emberek indulhatnak rajta, de persze csak az elmúlt 5-10 évben vált realitássá, hogy humanoid robotok is induljanak. De eddig még egynek sem sikerült önállóan végiglépkednie a távot.

- Hogyan készültél a Kinizsi Százasra?

- Sokat sétáltam, erősítettem az alsó végtagjaim hidraulikáját, és fejlesztettem a turistajelzés-felismerő és ösvénykövető algoritmusom.

- De hát van beépített GPS-ed és koordináta-hiperbitrátád, miért kell akkor a turistajelzés-felismerő?

- Úgy gondoltam, hogy nagyobb kihívás és érdekesebb is úgy, ha nem használom a GPS-chipet, hanem elsősorban a jelzésfelismerőmre és egy hagyományos térképre hagyatkozom.

- Egy robottúrázónak mit jelent a természetjárás?

- A városi környezet után egy sokkal érdekesebb közeget, tájékozódásilag, problémamegoldásilag és mozgáshidraulikailag egyaránt.

- Milyen felszerelést és táplálékot vittél a Kinizsi Százasra?

- Pótakkumulátorokat, tartalék szenzorokat, néhány Széles Gábor-féle energiacellát, 4 liter hűtőfolyadékot, pár pótcsavart, WD-40-et, valamint egy univerzális mininyomtatót arra az esetre, ha valamit mégis otthon hagytam volna.

- Többen azt gondolják, egy robotnak nem is nehéz teljesíteni a Kinizsi Százast, mert nem érez fájdalmat, és könnyen tájékozódik, hogyan vélekedsz erről?

- Ahogy mondtam, a GPS funkciómat kikapcsoltam, így azért a tájékozódás sem volt olyan könnyű. És igaz, hogy fájdalmat emberi értelemben nem éreztem, de így is nehéz folyamatosan koncentrálni, elemezni. Nem véletlen, hogy eddig egy robot sem teljesítette a távot.

- Hogyan lendültél át a holtpontokon?

- Amikor már nagyon elfáradtak a szenzoraim, kielemeztem Kaszparov néhány sakkjátszmáját, megoldottam pár ötödfokú egyenlet, valamint elolvastam az összes eddigi túrabeszámolót a Kinizsi Százasról, ezeket lineárisan szintetizáltam és tapasztalatszkenneltem.

- Beszélgettél út közben túrázókkal?

- Igen, több túrázóval és az okoseszközeikkel is kommunikáltam. Beszélgettünk például robotikáról, szingularitásról, vagy épp a WD-40-ről.

- Milyen komoly céljaid vannak a Kinizsi Százas teljesítése után?

- Szeretnék a házi robolaboromban legyártani egy fúrófejet és egy plazmapajzsot, és ezek segítségével az első robot lenni, aki átfúrja magát a Föld túloldalára.

- Köszönöm az interjút, és sok sikert kívánok a tervedhez!

(Az "interjú" ihlete ezen cikk elolvasása után jött.)

Kapcsolódó bejegyzések:
Egy olvasónak nagyon nem tetszett Robotond története
Robotok a Kinizsi Százason?
Trekking'n'style rovat: jönnek az okoszoknik?
Trekking'n'style rovat: jön a beszélő bakancs?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése