2014. augusztus 25., hétfő

A Kinizsi Százas és az aranymetszés

Mesélek az aranymetszésről. Nos, ez egy arányosság, mely a Wikipédia szócikke szerint "a természetben és művészetben is gyakran megjelenik, természetes egyensúlyt teremtve a szimmetria és az aszimmetria között".

Egészen pontosan arról van szó, hogy (ismét a Wikipédiából idézve) "két rész (a és b, b>a) az aranymetszés szerint aránylik egymáshoz, ha az egész (a+b) úgy aránylik a nagyobbik részhez (b), ahogy a nagyobbik rész (b) a kisebbik részhez (a)". Értéke egyébként nagyjából 1,618.

Még ha nem is tudunk róla, sokszor találkozunk ezzel az arányossággal, például ez a bankkártya (és a többi szabványos plasztiklap) oldalainak aránya, és még számos helyen előfordul, a festményektől a tipográfián át a zenéig (az e bejegyzést illusztráló kép oldalai is így aránylanak egymáshoz).

Megnéztem, hogy mi újság a Kinizsi Százassal az aranymetszés szempontjából. Vagyis hogy mondjuk hol van a Kinizsi Százasnak az a pontja, ahol "a még hátralévő út úgy aránylik a már megtetthez, mint a teljes táv (100 kilométer) a még hátralévőhöz". Egy kis kalkulációval azt kapjuk, hogy ez a pont 38,2 kilométernél van, vagyis Dorogon, csaknem pontosan a 40-es táv (ami valójában kb. 38 km) céljában.

Ezzel elmondható, hogy a 40-es résztáv, valamint a dorogi átkelés a Pilis és a Gerecse között (tudatosan vagy sem, de) nagyon arányosan lett kijelölve.

Kapcsolódó bejegyzések:
A Kinizsi Százas jelvények és a 80-20 szabály
A Kinizsi Százas és a számok (és a pasaréti lelkész)
A Kinizsi Százas egyszerűsége
I love K100

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése