Öcsémmel tegnap voltunk a Börzsönyben, a Lokomotív 424 nevű teljesítménytúrán. A 42 kilométeres, nagyjából maratoni távú túráról a "kicsi a bors, de erős" közmondás jutott eszembe, hiszen Saj-kúttól a Csóványos csúcsáig egy 6 kilométeres szakaszon 600 métert emelkedett. A kemény kaptatókon küzdve, túrabotomra támaszkodva próbáltam a túrázás jótékony hatásaira gondolni.
Mostanában egy kicsit elhanyagoltam a természetjárást, a májusi Kinizsi Százas óta nem is voltam teljesítménytúrán, a legutóbbi komolyabb testmozgásom pedig a Balaton-átúszás volt augusztusban, így épp itt volt az ideje egy kiadósabb kirándulásnak. Főleg, hogy már csak kevesebb mint két hónap van az Iszinik 100-ig. Az idő egyébként szinte nyárias volt - az Isziniken pedig már lehet, hogy kemény tél lesz.
A Kinizsi Százashoz és az Iszinikhez képest rövid távú túra hangulata és a börzsönyi táj annyira megtetszett, hogy terveim szerint a K100-hoz és a Balaton-átúszáshoz hasonlóan ebből is hagyományt teremtek, és megpróbálom minden évben teljesíteni. A magyar ipar egyik büszkeségéről, a híres 424-es gőzmozdonyról elnevezett teljesítménytúrát a Vasutas Természetjárók Szövetségének egyik tagszervezete, a Lokomotív Turista Egyesület rendezi, s mivel magam is a vasútnál dolgozom (büszkébben és fellengzősebben: A Vasútnál), még ha irodában is; ily módon "témába vág", s különösen tetszik a kitűzőn látható gőzös és a szárnyaskerék. Ha úgy alakul, hogy négy év múlva, 5. alkalommal is tudom teljesíteni a Lokomotív 424-et, akkor már nem kitűzőt, hanem jelvényt tehetek a gyűjteményembe.
A túra egyik meglepetése volt, hogy találkoztam Kovalik Andrással, a Kinizsi Százas és a hazai teljesítménytúrázás egyik megálmodójával, létrehozójával, aki a tizedik kilométer táján, Nógrád előtt jött velünk szembe egy pár fős, önállóan túrázó csapattal, feltehetően barátai, családja körében (Kovalik Andrással bő egy hónapja készítettem egy interjút, és sokat segített a K100 társasjáték fejlesztésében, szabályának megalkotásában is).
Természetjárással kapcsolatos műveltségem sajnos elég hiányos, így a teljesítménytúra itineréből tudtam meg, hogy milyen nagy múlttal rendelkezik a Lokomotív 424: 1985-ben volt az első ilyen rendezvény, négy évvel az első Kinizsi Százas után. Egyik túratársamtól pedig azt is megtudtam, hogy a Lokomotív TE bábáskodott a Kéktúra mozgalom világháború utáni születésénél.
(kép forrása: gozosbarat.hu)
Kapcsolódó bejegyzések:
Lokomotív 424 teljesítménytúra II.
Lokomotív 424 teljesítménytúra II.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése