2011. augusztus 13., szombat

Márkatörténet rovat: a Vibram talp


Úgy döntöttem, hogy a trekking'n'style után indítok egy újabb rovatot, a márkatörténetet, melyben a túrázáshoz kapcsolódó outdoor márkák, cégek történetét fogom bemutatni. Következzék hát a márkatörténet rovat első bejegyzése, mely az olasz Vibram cégről szól.

A Vibram cipőtalpakról már szinte minden teljesítménytúrázó hallhatott, és tán a többségnek van is Vibram talpú bakancsa, túracipője, így a Kinizsi Százas útvonalát, ösvényeit is ezer meg ezer, nyújtott sárga nyolcszöggel díszített talp taposta már. Ezek a jól tapadó és kopásálló cipőtalpak jelentik tehát sok túralábbeli, s így az egész túrafelszerelés "alapját", vagy kissé fellengzősen: a kapcsolatot az ember és az út között.

Érdekesség, hogy a Vibram cég csaknem kizárólag a talpakra specializálódott, egy-két különleges kivételtől eltekintve nem gyárt teljes lábbeliket (egy ilyen kivétel a minimalista, szinte a mezítlábas járás szabadságát biztosító FiveFingers cipő, vagyis inkább "ciptyű"), hanem más neves gyártók (Garmont, Hanwag, Lowa, Meindl, La Sportiva, Lafuma, Merrell, New Balance, Saucony, stb.) termékeihez adják e fontos alkotóelemet.

A vállalat szlogenje a "Tested where it matters", azaz nagyjából "Élesben/terepen tesztelve", ami arra utal, hogy a Vibram nagy hangsúlyt fektet termékeinek fejlesztésére és tesztelésére, és egy hegymászókból, (ultra)terepfutókból álló saját tesztcsapattal (Vibram Tester Team) is rendelkezik.

A talpakon és a FiveFingers ciptyűn kívül a "disc golf" (repülőkorong) nevű, hazánkban kevésbé ismert sporthoz is gyártanak felszerelést, azaz magát a korongot.

A cég nevéről érdemes tudni, hogy az Adi Dassler által alapított Adidas-hoz hasonlóan a Vibram szó is az alapító, Vitale Bramani (egy lombardiai hegymászó) nevének rövidítéséből, illetve kezdőszótagjainak összeolvasásából keletkezett.

Most pedig térjünk át a Vibram cég históriájára, a Vibram.com oldal és a Wikipédia szócikke alapján.

1935-ben az Olasz Alpokban meghalt Vitale Bramani hat barátja, túratársa, és tragédiájuk legfőbb okát rossz cipőikben látta. A baleset után nekilátott kifejleszteni egy hegymászásra alkalmas gumitalpat. Munkájához pénzügyi segítséget kapott Leopoldo Pirelli-től, a Pirelli cég vezetőjétől. Szabadalmaztatott egy jól tapadó talpmintázatot is. Az új talpat Carrarmato-nak (azaz robosztusságára utalva tanknak, páncélosnak) nevezte el, és ez volt az első, vulkanizált gumiból készült bakancstalp. 1937-ben megalapította cégét, a gyártás azonban csak a II. világháború után, egy észak-olasz, hegyvidéki kisvárosban, Albizzate-ban kezdődött el 1945-ben.

(Egy megfigyelés: a Kinizsi Százas jelvényen látható talpmintázat szinte teljesen azonos a Carrarmato klasszikussá vált mintázatával.)

További fontos évszámok a cég történetéből:

1954-ben egy olasz hegymászócsapat Vibram talpú bakancsokban hódította meg először a 8611 méter magas K2 csúcsot (mely a Mount Everest után a Föld második legmagasabb hegycsúcsa).

1965-ben az amerikai Quabaug Rubber Inc. megvásárolta a Vibram talpak licenszét, és ezzel az USA-ban is elkezdődött a gyártás (1998-ban pedig már Kínában is, szigorú minőségellenőrzés mellett).

1969-ben vezetik be a kiváló minőségre utaló, nyolcszögletű "arany" szimbólumot, mely később a cég logója lesz.

A '80-as és '90-es években számos fejlesztés, újítás jelent meg (új anyagok, mintázatok; a cég összesen több mint 200 szabadalommal és védjeggyel rendelkezik), ezekről a hivatalos márkatörténeti oldal nyújt bővebb áttekintést.

Napjainkban Olaszországon, Kínán és az Egyesült Államokon kívül Brazíliában is folyik a Vibram talpak előállítása, és a már korábban említett márkákon kívül több mint ezer kisebb-nagyobb cipőgyár használja fel lábbelijeihez ezeket.

Tippek:

2 megjegyzés:

  1. Sajnos az én Vibram talpú AKU bakancsom néhány év után feladta, kiporlott a rugalmas réteg és a talp levált. Ráadásul mind a kettő és túra közben...úgy hogy még balesetveszélyt is teremtett. A Meindl Magna-val ugyan igy jártam. Túl rövid élettartamra vannak méretezve. (Az ismert magas árért cserébe.)Nagy csalódés!!!!
    Imrus

    VálaszTörlés
  2. Akkor ezek valóban nem jó tapasztalatok... nekem még felsőbb kategóriás bakanccsal nem volt személyes tapasztalatom, egy aránylag olcsóbb La Sportiva modellt nyúzok, az lassan kezdi megadni magát, de azért még egy-két (vagy több) komoly túrát remélem kibír.

    VálaszTörlés