Már jó ideje terveztem, hogy teljesítem
azt a túrát, mely hazánk első teljesítménytúráját, a Kinizsi Százast
ihlette. Ez pedig nem más, mint a szlovákiai Nagyszombati Százas
(Trnavská Stovka), mely 1974-ben került megrendezésre először, hét évvel
megelőzve az 1981-ben született Kinizsi Százast (Kovalik András, a
K100 egyik atyja négyszer teljesítette a Nagyszombati Százast,
ebből kétszer az első K100 előtt, két alkalommal pedig később).
Tavaly sok, a Kinizsinél hosszabb, nehezebb túrán voltam (például Mátra 115, Rockenbauer 130, BEAC Maxi 110, Iszinik 100), a saját határaim feszegetése, keresése mellett amiatt is, hogy a Kinizsi Százasra más perspektívából is tekinthessek. Most úgy gondoltam, ideje megismerni a K100 "ősét". Érdekes volt megtapasztalni a spártaibb, puritánabb rendezést, életemben először járni Pozsonyban és a környező hegyekben, és még az "igazoltatás-szüzességem" is elvesztettem (és a telefonomat is majdnem). Azt, hogy végül elindultam most a túrán, jócskán köszönhetem túratársamnak, Lestatnak is, aki idén rábeszélt az évek óta halogatott nevezésre.
A túra június 1-én, szombaton volt, egy héttel a Kinizsi Százas után (ez esetleg sok K100 teljesítőnek elveheti tőle a kedvét, de előfordul, hogy két hét is van a két túra között). Pozsonyban volt a rajt, ahová aránylag egyszerűen és olcsón jutottunk el: Lestat cimborámmal pénteken az utolsó vonattal mentünk Komáromba (szombaton hajnali fél 1 körül értünk oda), az állomás mellett az éjjel-nappal nyitva tartó hipermarketben bevásároltunk a túrára és megvacsoráztunk, majd komótosan átsétáltunk a Komárnói vasútállomásra, ahonnan a 4 óra 22-es RegioJet vonattal (mindössze 2,55 eurós áron) utaztunk Pozsonyba, ahová 6:37-re értünk (így szállásra nem kellett költenünk sem a túra előtt, sem pedig utána, és az útiköltség is elég barátságos volt).
6:49-kor pedig már rajtoltunk is. Egyébként 6-tól 8-ig lehet rajtolni, egy apró kis cetli kitöltésével kell nevezni, és amikor mi odaértünk, körülbelül 5 perc alatt vagy még gyorsabban sorra kerültünk.
Pozsony "budai", elegáns, hegyvidéki részén keresztül hagytuk el a szlovák fővárost (közben láttunk egy Hundertwasser-hotelt is). A hazai túrákhoz szokva meglepően sok volt az aszfalt (nem csak a táv elején és végén, hanem közben is), szinte az útvonal harmada, negyede erdei műutakon haladt. Ami viszont hagyományos ösvény volt, az sokszor sokkal meredekebb, sziklásabb, technikásabb volt, mint a Kinizsi Százason megszokott, tehát a csaknem azonos szintkülönbség (2800 méter) megtévesztő lehet.
Tavaly sok, a Kinizsinél hosszabb, nehezebb túrán voltam (például Mátra 115, Rockenbauer 130, BEAC Maxi 110, Iszinik 100), a saját határaim feszegetése, keresése mellett amiatt is, hogy a Kinizsi Százasra más perspektívából is tekinthessek. Most úgy gondoltam, ideje megismerni a K100 "ősét". Érdekes volt megtapasztalni a spártaibb, puritánabb rendezést, életemben először járni Pozsonyban és a környező hegyekben, és még az "igazoltatás-szüzességem" is elvesztettem (és a telefonomat is majdnem). Azt, hogy végül elindultam most a túrán, jócskán köszönhetem túratársamnak, Lestatnak is, aki idén rábeszélt az évek óta halogatott nevezésre.
A túra június 1-én, szombaton volt, egy héttel a Kinizsi Százas után (ez esetleg sok K100 teljesítőnek elveheti tőle a kedvét, de előfordul, hogy két hét is van a két túra között). Pozsonyban volt a rajt, ahová aránylag egyszerűen és olcsón jutottunk el: Lestat cimborámmal pénteken az utolsó vonattal mentünk Komáromba (szombaton hajnali fél 1 körül értünk oda), az állomás mellett az éjjel-nappal nyitva tartó hipermarketben bevásároltunk a túrára és megvacsoráztunk, majd komótosan átsétáltunk a Komárnói vasútállomásra, ahonnan a 4 óra 22-es RegioJet vonattal (mindössze 2,55 eurós áron) utaztunk Pozsonyba, ahová 6:37-re értünk (így szállásra nem kellett költenünk sem a túra előtt, sem pedig utána, és az útiköltség is elég barátságos volt).
6:49-kor pedig már rajtoltunk is. Egyébként 6-tól 8-ig lehet rajtolni, egy apró kis cetli kitöltésével kell nevezni, és amikor mi odaértünk, körülbelül 5 perc alatt vagy még gyorsabban sorra kerültünk.
Pozsony "budai", elegáns, hegyvidéki részén keresztül hagytuk el a szlovák fővárost (közben láttunk egy Hundertwasser-hotelt is). A hazai túrákhoz szokva meglepően sok volt az aszfalt (nem csak a táv elején és végén, hanem közben is), szinte az útvonal harmada, negyede erdei műutakon haladt. Ami viszont hagyományos ösvény volt, az sokszor sokkal meredekebb, sziklásabb, technikásabb volt, mint a Kinizsi Százason megszokott, tehát a csaknem azonos szintkülönbség (2800 méter) megtévesztő lehet.
Pár különbség a Kinizsi Százashoz képest: a nevezési díj mindössze 2 euró, viszont a teljesítésért csak egy aránylag egyszerű, filctollal kitöltött, láthatóan ollóval kivágott, színes (zöld) papírra fekete-fehéren nyomtatott vagy fénymásolt oklevél jár (persze ennek is megvan a maga szépsége), jelvény vagy kitűző pedig nincs. Ellátás lényegében szintén nincs (egy helyen, a 30. kilométernél azért kaptunk egy palacsintát), ahogy - ha jól tudom - online teljesítői lista vagy hivatalos weboldal sem létezik.
A tömeg jóval kisebb, fele vagy inkább negyede lehet az indulók száma. Viszont ránézésre elég komolynak, elszántnak tűntek az indulók, a Kinizsi Százason mintha több alkalmi túrázót, kirándulót lehetne látni, és feladókkal sem nagyon találkoztunk (vagy csak elkerülték a figyelmem).
A Nagyszombati Százasnak
nincs kisebb résztávja, sőt: van egy 170 kilométeres, hosszabb
változata, de a további pontokon már nincs "emberes" ellenőrzőpont,
hanem pecsételni kell, pl. (ha jól tudom) vasútállomáson és más
helyeken. Mi csak a normál 100 kilométeres távra vállalkoztunk.
Egy
érdekesség: a pontosan megtett kilométerekre csak következtetni
lehetett, mert egy adott ellenőrzőpontra egészen mást mutatott a szintmetszet és
az útvonalrajz. Egy példa: a hatodik pont,
Buková a szintmetszet szerint 70 kilométernél van, az útvonalrajz
szerint pedig 64 kilométernél.
A
Kis-Kárpátok tájában volt valami varázslatos, végig olyan hangulatom
volt, mintha valami meseerdőben járnánk, a gyalogutak valahogy
szélesebbnek, a fák magasabbnak tűntek. Az útvonalat
egyébként nem nehéz követni: szinte végig a piros jelzésen kell haladni (ez Szlovákiában a fő jelzés, mint nálunk a kék), az út tulajdonképpen a
hegygerincen halad, és apróbb kanyarokkal, csipkékkel határozottan északnak tart. Néhány hegytetőn a "csúcskönyvbe" is beírtuk magunkat. Út közben egy elég kiadós esővel és némi sárral, csúszós kövekkel is meg kellett küzdenünk.
Kapcsolódó bejegyzés:
Első teljesítménytúrám a Tátrában: Magas-Tátrai Barangolások
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése