2017. május 9., kedd

Gerecsei Térképkör - varázslatos, csaknem 100 kilométeres túra a Gerecsében

Néhány kedves ismerősömmel, barátommal, túratársammal szombatról vasárnapra bejártuk a Gerecsei Térképkört. Ez volt az útvonal legelső bejárása, és ahogy az egy csaknem 100 kilométeres, egész napos (sőt még kicsit hosszabb) túrán lenni szokott, nagyon sok élménnyel, tapasztalattal gazdagodtunk. És persze közben nem csak az útvonalat, hanem egymást is jobban megismertük. Szintén a hosszabb távú túrákon megszokott "rend" szerint a táv első fele abszolút vidáman, örömtúraként telt, míg az utolsó kilométerek leküzdése a legtöbbünknek már komoly harcot jelentett. Szerencsére aztán mindannyian túltettük magunkat a holtpontjainkon, és sikeresen célba értük. Úgy a 80. kilométerig teljesen egy csapatban tettük meg az utat, utána egy gyorsabb és egy lassabb csoportra osztódtunk, így a teljesítési idők 25 óra és 26 óra 35 perc között mozogtak.

Akik ezen a legelső bejáráson részt vettek: Károly Viki, Laki Zsolt, Pávó Balázs, Szászfai Gábor, Szőcs Annamária, Walczer István és én. Ezúton is köszönöm túratársaimnak a jó hangulatot, a kitartásukat, és gratulálok nekik!

(A túra atmoszféráját, részleteit nagyon jól visszaadja Annamária beszámolója, és Károly Viki fotóalbumát is ajánlom az olvasó figyelmébe. A mozgalom kiírása itt olvasható, a track pedig innen tölthető le. Ez pedig egy hasznos információs kép az útvonalról.)

És hogy micsoda is ez a bizonyos Gerecsei Térképkör? Egy olyan túraútvonal, mely a tatabányai Turultól indul és oda érkezik, amely nem tér le a Gerecse térképről, és amely csak jelzett turistautakon halad (kivéve egy rövid szakaszt Tatán). A 95 km-es táv több szakasza ismerős lehet a túrázóknak a Gerecse 50-ről, a Kinizsi Százasról, az Iszinik 100-ról épp az Iszkiri 100-ról.

A kutya formájú, kanyargós útvonal felmegy a Gerecse legmagasabb pontjára, halad árnyas, vadregényes erdőkben, mezőkön, betér kedves kis falvakba, valamint Tata több szép ligetét, parkját, tavát is érinti, csaknem teljesen megkerülve az Öreg-tó mellett a Cseke-tavat is.

Az útvonal egy "tökéletes körtúra", persze nem a kör geometriai értelmében, hanem hogy nincsenek benne oda-vissza szakaszok és nem is érinti, metszi önmagát a nyomvonal (messzebbről nézve úgy tűnhet, hogy egy-két helyen összeér, de jobban rázoomolva látszik, hogy ezeken a helyeken is jól elkülönülnek a szakaszok). Régóta érdekelt, hogy a Gerecsében lehet-e ilyen szabályokkal egy "százas" túrát alkotni, és hogy vajon merre vezetne egy ilyen track. Jó néhány olyan része volt az útnak, ahol még magam sem jártam korábban, ezért a felfedezői kíváncsiság is hajtott.

A túrának így több funkciója is volt: amellett, hogy egy hangulatos-küzdelmes baráti kimozdulás volt a Gerecsében, segített a közelgő Kinizsi Százasra való felkészülésben, továbbá személyesen is tapasztalatokat gyűjtöttünk az útvonal sajátosságairól, a folyadékvételi és étkezési, esetleges kiszállási lehetőségekről, stb.

Magam egyébként nem túlságosan felkészülten vágtam neki az útnak, a legutóbbi százasom a februári CsPI volt. Ráadásul a "hivatalos" útvonalhoz még hozzáadott néhány kilométert a Turulhoz való felsétálás a lépcsőn, majd pedig a végén az onnan való lesétálás.

A túra nagy részét tehát heten tettük meg, viszont Zsolt (egy félreértés miatt, az én hibámból) kb. egy órával később tudott csak utánunk indulni, és Tatán, az Öreg-tó előtti büfésornál ért minket utol (a túra kb. 17. kilométerénél), ahol épp hamburgereztünk, söröztünk egyet.

Ami az időpontokat illeti: 7:29-kor indultunk el az Álmos vezér utcai parkolóból, hogy felmenjünk a rajtba a Turulhoz. Onnan egy kis fényképezkedés után, 7:50-kor "rajtoltunk" el. A további idők, ahogy felírtam a telefonomba:
8:58 Aranylyuk
9:48 sárga-piros elágazás
10:37 Vértesszőlős
11:40 Tata, büfésor (ott úgy fél órát pihentünk)
13:20 Tatai vár
14:30 Baj, Jóbarát söröző (szintén fél óra pihenés)
16:04 Körtemplom
16:56 tardosi műút, elkezdett esni, majd zuhogni az eső
17:15 betértünk az első tardosi kocsmába az eső elől
17:30 átmentünk a templom mellé, az éttermekhez (itt a csapat kétfelé vált, Vikiék levest ettek, míg mi a szomszédos hamburgerezőt választottuk, és nem készítettem sajnos gasztrofotót, de elég finom volt, és "dizájnosan", fogpiszkálóval átszúrva kínálták a hambit). Csak 18:40-kor, az eső elállta után indultunk tovább.
20:05 Gerecse oldal-után áttérés a piros jelzésre
20:58 Nagy-Gerecse adótorony
21:12 Kilátó
22:15 Bányahegy
22:25 elindultunk lefelé a Gerecse 50-ről ismert nehéz lejtőn (ott emelkedő)
22:58 Héreg
0:38 Tarján (pihenés a buszmegállóban, tovább 1:14-kor)
2:42 piros-kék elágazás Tornyó előtt
4:44 padok Koldusszállás előtt
6:19 vértestolnai műút
7:50 Halyagos teteje
8:19 Aranylyuk
8:57 volt kisréti vadászház
10:05 Panoráma út alja
10:25 Turul

Bár aránylag gyakorlott százasozó vagyok, majdnem belefutottam a sóhiányba, így köszönöm Balázsnak a sót, Zsoltnak pedig hogy néhány kilométerre kölcsönadta a túrabotját, és hogy a végén a hazajutás logisztikájában is segített. A túrán személyesen nem volt ott, de köszönöm Rakk Gyulának a táv pontos lemérésében, a GPS track létrehozásában és a mozgalom népszerűsítésében nyújtott segítséget.

Bízom benne, hogy sokakat megfog majd a Gerecsei Térképkör változatos és látnivalóban gazdag útvonala, az esetleg más túrázóknak is hasonlóan ismerős és ismeretlen tájak hullámzása. A jelzésváltások magas száma miatt érdemes mindenképpen térképet vagy GPS-t vinni a túrára / futásra. Sikeres teljesítést mindenkinek!