2011. április 5., kedd

Kell-e tartani a kullancsoktól a Kinizsi Százason?

Van-e kullancsveszély a Kinizsi Százason, kell-e az ártatlan túrázóknak tartaniuk ezektől az apró vérszívóktól, különféle fertőzéseket terjesztő gonosztevőktől, arcátlan ektoparazitáktól, pernahajder pókféléktől?

A térképen jól látható, hogy a K100 útvonalán, a Pilisben nincs számottevő kullancsveszély; a Bakonyban, a Cserhátban, s legfőképp a Nyugat- és Dél-Dunántúlon jóval nagyobb kockázatnak vannak kitéve a kirándulók (adatok forrása: kullancsinfo.hu).

Eddig négy Kinizsi túrán vettem részt, és - gyorsan le is kopogom, itt a klaviatúrán és az asztallapon is - eddig még egyetlen kullancs sem próbált meg orvul vért csapolni tőlem. Igaz, több túrán vittem magammal kullancsriasztó spray-t, amit a leírásának megfelelő időközönként magamra is fújtam, de emlékeim szerint olyan K100-asom is volt, amikor nem védekeztem, és akkor sem estem kullancstámadás áldozatául (meglehet, hogy a szerencsémnek köszönhetően, vagy hogy az előttem haladók már "összeszedték" a kis nyolclábúakat).

Ha mégis nagyon tartunk a kullancsoktól, akkor hasznos megfogadni a szokásos tanácsokat, és sapkát, zárt ruházatot viselni, valamint használni a spray-t (ezekről a szerekről rosszat is lehet hallani, de kaphatóak teljesen "bio" rovarriasztók is), esetleg védőoltást kérni az általuk terjesztett agyvelőgyulladás ellen - ez azonban egy oltássorozat, és több hét, esetleg hónap kell a teljes védettség kialakulásához, tehát ha a Kinizsi Százasra szánjuk ezt a fajta védőpajzsot, akkor minél előbb hozzá kell kezdeni. Az oltás azonban csak az agyvelőgyulladás ellen véd, a Lyme-kór ellen nem.

(Tipp: ide kattintva egy interaktív kullancstérkép érhető el, ahol az informálódás mellett be is lehet jelölni, hogy hol találkoztunk kullanccsal, így aktívan hozzájárulhatunk az adatbázis és a térkép pontosításához.)

...további kérdések és válaszok itt a Kinizsi Százas blogban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése