2013. március 21., csütörtök

Interjú Oszkárral

Oszkár, aki több ismert, túrázással kapcsolatos weboldal gazdája (például a teljesitmenytura.lap.hu oldalé, valamint a Kinizsi Százas nem hivatalos honlapjáé), és aki a 2011-es Iszinik 100-on túratársam volt, valamint akinek tán a legtöbb (13) feladott Kinizsi Százasa van (ugyanakkor 10 sikeres Kinizsi Százast is maga mögött tudhat) válaszolt néhány kérdésemre:

- Szia Oszi! Hogy jött az első Kinizsi Százas indulásod ötlete, és mit gondolsz (gondoltál) a Kinizsi Százasról?

- Az első Kinizsi Százasomon még 1990-ben, 14 évesen indultam. Nem sportoltam semmit, sőt még csak nem is túráztam akkoriban. Egy idősebb barátom mesélt a Kinizsi Százasról, mondta, milyen jó buli, meg hát persze azt is, hogy azért nehéz is, de megcsinálható. El is mentünk rá a legjobb haverommal. Ő Bányahegyig jutott, én Pusztamarótig, de már a Gete óta folyamatosan nyavajogtam mindenkinek, aki körülöttem volt. Úgy éreztem magam, mint akit agyonvertek, de már akkor tudtam, hogy egy év múlva ott a helyem. Hogy mit gondolok a Kinizsi Százasról? Erre nehéz válaszolni. Ez egy hosszú távú teljesítménytúra, amin el szoktam
indulni. Leginkább ezt gondolom róla. Stabil pont az életemben jó ideje.

- Úgy tudom, hogy immár 10 sikeres Kinizsi Százasod mellett te rendelkezel a legtöbb feladott Kinizsi Százassal is (13-mal). Hogyhogy nem vették el a feladott túrák a kedved, mi az, ami motivál?

- Az, hogy 13-szor nem sikerült, az biztos, de hogy ez-e a legtöbb, azt nem lehet hivatalosan tudni. Mondjuk elég valószínű. Nem tudom, sosem merült fel, hogy elvennék a kedvemet a feladások. Az első négy próbálkozásom zsinórban sikertelen volt, akkor nyilván az motivált, hogy egyszer csak meg kéne csinálni. Aztán mire 1994-ben meglett az első teljesítésem, akkor mindenképpen szerettem volna még többször végigmenni a távon (ami váltakozó sikerrel valósult meg). Az évek folyamán aztán lassan kialakult egy rítus, májusban ott a Kinizsi Százas, én meg ott toporgok a rajtban, bármi van is. Nagyon sokat kaptam ettől a túrától, nem is lehet igazán jól szavakba önteni, hogy mit. Ha kell, egyedül lehetek a gondolataimmal (van rá 24 nyugis órám), olyan emberekkel sodródok össze, akikkel máskor lehet, hogy véletlenül sem elegyednék szóba. Érdekes tapasztalat az, hogy változott a túra útvonala az  elmúlt 23 év során. Meg hogy hogyan változtak az emberek, kívül-belül egyaránt. Röviden összefoglalva: nem csak a 10 sikeres Kinizsi Százasomat sajnálnám, ha nem lettem volna ott, hanem a 13 feladottat is, azokon is felejthetetlen élményekben volt részem.

- Hogy jött az ötlet, hogy elindítsd a Kinizsi Százas nem hivatalos weboldalát, és azon összegyűjtsd a régi itinereket, okleveleket és más dokumentumokat, információkat?

- Hát, nekem nagy becsben tartott kincseim, főleg a régi itinerek, gondoltam megosztom másokkal is, hiszen máshol nem hozzáférhetőek ezek. Remélem van, akinek hasznára válnak!

- Az eddigi változatok, darabok közül melyik a kedvenc Kinizsi Százas okleveled, itinered?

- Az oklevelek nekem nem olyan különlegesek valahogy. Mondjuk jópofa volt, amikor rajta volt a túra útvonala 1991-2002 között. A füzetek közül egyértelműen az 1990-es, abban olyan csemegék vannak, hogy csak na! (Pl. Az összes addigi induló, nem csak a teljesítők.) De bármelyik régi itinert szívesen lapozom át néha.

- A szárligeti vagy a tatai célú Kinizsi Százas útvonal áll hozzád közelebb?

- Konkrétan a Szárligeti, merthogy ezeket a válaszokat épp Budapestről írom. :-P Egyébként azt hiszem komolyan is a Szárligeti célt szeretem jobban, mégis csak az az eredeti. Így van ez annak ellenére is, hogy az első célbaérkezésem Tatán történt meg, és a teljesítésem többsége is Tatai céllal lett meg.

- Miben változik, miben nyújt számodra mást és mást egy-egy újabb Kinizsi Százas?

- 23 év nagy idő, az alatt irtózatos változások történtek a túrán. Útvonal, a városok, az erdők, a résztvevők, minden. Kicsit olyan, mint amikor látsz felnőni egy gyereket. De nem csak a túra változik, én is. Belülről is egész más megélni a különböző években egy 100 km-es túrát.

- Meddig tervezed az indulást a Kinizsi Százason?

- Mindenképpen 8-ig tervezem legkésőbb, mert utána már csak a saját idő terhére lehet indulni. :-D Komolyra fordítva a szót: nincsenek konkrét célkitűzéseim ez ügyben. Jelenleg úgy képzelem, amíg képes vagyok gyalogolni, el is fogok indulni. Szóval remélem még jó sok Kinizsi Százason vehetek részt!

Köszönöm Oszinak az interjút. Az olvasó további érdekes interjúkat találhat itt a Kinizsi Százas blogban illetve a Túrazokni.hu túraportálon.

2 megjegyzés:

  1. jó volt olvasni :)

    VálaszTörlés
  2. Csak egy kis kiegészítés így 2 év és néhány hónap távlatából: azóta egyenlítettem: Oszi : Kinizsi Százas 13 : 13. Remélem jövőre életemben először vezetésre teszek szert! Illetve nagyon remélem, két év múlva meglesz a zsinórban 10 teljesítés (és összesen 15)! De amit még jobban remélek: 4 év múlva jó lenne 30. alkalommal is rajthoz állni!

    VálaszTörlés